V Uradnem listu RS, št. 32/2025, je bil objavljen Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDej-N), ki med drugim spreminja tudi 30.a člen Zakona o zdravstveni dejavnosti (ZZDej). Spremembe, ki pričnejo veljati 21.5.2025, vplivajo na izvajanje revizij računovodskih izkazov v zdravstvenih zavodih, kar odpira več strokovnih in praktičnih vprašanj.
Na Agenciji za javni nadzor nad revidiranjem (v nadaljevanju: Agencija) kot pristojnem nadzornem organu na področju revidiranja izpostavljamo nejasnosti, ki izhajajo iz novega besedila zakona in lahko povzročijo težave pri izvajanju v praksi.
Sprejeta ureditev se razlikuje od prvotnega predloga
Prvotni predlog ZZDej-N, posredovan v javno razpravo, je predvideval ukinitev obvezne revizije računovodskih izkazov zdravstvenih zavodov. Kot razlog za takšno spremembo je pripravljavec predloga navedel pomanjkanje usposobljenih revizorjev in dejstvo, da je nadzor nad pravilnostjo poslovanja zdravstvenih zavodov že v pristojnosti Računskega sodišča RS.
Kljub temu je Državni zbor RS sprejel drugačno ureditev. V 19. členu novele ZZDej-N je na novo določen 30.a člen ZZDej, ki ohranja obveznost redne letne revizije računovodskih izkazov za javne zdravstvene zavode z več kot 1000 zaposlenimi ali z vrednostjo aktive, višjo od 40 milijonov evrov.
Vprašljiva določitev “presoje racionalne porabe javnih sredstev”
Po novem ZZDej določa, da mora revizijska družba v okviru redne revizije računovodskih izkazov zdravstvenih zavodov opraviti tudi presojo racionalne porabe javnih sredstev. Agencija opozarja, da taka zahteva ni usklajena niti z definicijo revidiranja niti z definicijo revizije ločenih ali konsolidiranih računovodskih izkazov po Zakonu o revidiranju (ZRev-2) in kot taka ni izvedljiva s strani revizijskih družb, zato ne more predstavljati predmeta pogodbe z revizijsko družbo.
Revidiranje smotrnosti poslovanja porabnikov javnih sredstev je v skladu z Zakonom o računskem sodišču (Uradni list RS, št. 11/01, 20/06 – ZNOJF-1, 46/06 – skl. US, 33/07 – odl. US, 109/12) v pristojnosti Računskega sodišča.
Tudi sicer v revizijski stroki že obstaja enotno stališče, da presoje racionalnosti ni mogoče vključiti v revizijo izkazov, saj:
• pojem “racionalnosti” ni jasno opredeljen,
• spada pod načela gospodarnosti, učinkovitosti in uspešnosti,
• in presega cilje, opredeljene v ZRev-2.
Neopredeljenost izrednih in posebnih revizij
Nadalje šesti odstavek novega 30.a člena ZZDej določa, da lahko Ministrstvo za zdravje, Zavod za zdravstveno zavarovaje ali svet zavoda kadar koli zahtevajo izredno ali posebno revizijo. Vendar ZZDej teh pojmov ne definira, prav tako v zvezi z njimi ne napotuje na smiselno uporabo druge zakonodaje (npr. zakona, ki ureja gospodarske družbe).
Zato Agencija poudarja, da bo moral naročnik takšne revizije pred sklenitvijo pogodbe z revizijsko družbo jasno opredeliti vsebino in obseg poslov, ki naj bi se izvedli kot izredna oziroma posebna revizija.
Poziv ministrstvu, pristojnem za zdravje
Na Agenciji smo o zaznanih dilemah in nejasnostih obvestili tudi Ministrstvo za zdravje ter jih pozvali, naj z njimi seznanijo zdravstvene zavode.